مشاوره شغلی
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

مشاوره شغلی چیست؟

رشد یافتن در شغلی که بدان علاقه دارید و همسو کردن اهداف و ارزش‌هایتان می‌تواند شما را در رسیدن به موفقیت و پیشرفت یاری دهد. اما ممکن است تشخیص فرصت‌های مناسب و انتخاب آن‌ها برای شما کمی چالش برانگیز باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد مشاوره پیشرفت شغلی را انتخاب می‌کنند تا به اهداف حرفه ای خود دست پیدا کنند. اگر در مورد این اهداف مطمئن نیستید می‌توانید از چنین فردی کمک بگیرید، حال بهتر است بدانیم که مشاوره شغلی چیست و چه کمکی می‌تواند در مسیر پیشرفت شغلی به شما کند.


در واقع مشاور شغلی به شما می‌گوید که پیشرفت شغلی چیست و شما چگونه می‌توانید برای شغل خودتان برنامه ریز کنید تا همه اهدافی که دارید برایتان محقق شود. مشاوران معمولا سعی می‌کنند تا روش‌های موفقیت و راه‌های پیشرفت در کار را به شما آموزش دهند. این افراد می‌توانند در ادارات دولتی، سازمان‌های مختلف اجتماعی، دفاتر حرفه ای و مدارس وجود داشته باشند و شما از آن‌ها در مسیر پیشرفت شغلی خود کمک بگیرید.

مزایای بهره بردن از مشاوره پیشرفت شغلی

مشاوران شغلی خدمات متعددی را برای افراد ارائه می‌دهند و می‌توانند در بخش‌های مختلف شغلی به شما کمک کنند. صحبت و مشورت با این افراد مزیت‌هایی را به همراه دارد که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم:

  • یک مشاوره پیشرفت شغلی در ابتدا آزمون‌هایی را از شما می‌گیرد و مهارت‌های شما را از این طریق ارزیابی می‌کند. آن‌ها از این طریق می‌توانند زمینه‌های شغلی که برای شما مناسب است را به شما معرفی کنند و در این صورت شما درمی‌یابید که شغلی که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستید با مهارت‌های شما مطابقت دارد یا خیر.
  • مشاوره شغلی خوب علاوه بر اینکه به طور واضح به شما می‌گوید که برای پیشرفت در کار چه باید کرد، نگاهی دقیق به گزینه‌های شغلی شما نیز می اندازد و مطمئن می‌شود که مهارت‌های شما با آن شغل تناسب دارد . در واقع مشاوره شغلی به شما کمک می‌کند تا همه گزینه‌های شغلی خود را مورد بررسی قرار دهید و از میان آن‌ها آنچه که مناسب‌تر است را انتخاب نمایید.
  • تدوین برنامه شغلی خوب یکی دیگر از راهکارهای پیشرفت در کار است که به وسیله مشاوره شغلی برای شما انجام می‌شود. اگر مطمئن نیستید که چه مسیری را می‌خواهید طی کنید، مشاوره شغلی می‌تواند شما را در رسیدن به یک شغل مناسب یاری دهد.
  • تمرین برای مصاحبه یکی دیگر از مزایای مشورت با یک فرد متخصص است. او می‌تواند برای شما مصاحبه‌های مختلفی را ترتیب دهد تا در دنیای واقعی با آن روبرو شده و دیگر در حین مصاحبه خسته و عصبی نشوید.
  • از مهم‌ترین مزایای استفاده از یک مشاوره پیشرفت شغلی این است که به شما کمک می‌کند تا بر موانعی که پیش رویتان است غلبه کنید. به عنوان مثال اگر دچار افسردگی شدید و یا اضطراب دارید و همین عوامل مانعی در مسیر پیشرفت شغلی شما هستند مشاوره می‌تواند با برگذاری جلسات روان درمانی به سلامت روان شما کمک کند و این مانع را از پیش روی شما بردارد.
  • بخش مهمی از مسیر پیشرفت شغلی را شبکه شغلی تشکیل داده است. شبکه سازی به راحتی می‌تواند شما را در پیدا کردن مشاغل نو و همچنین پیشرفت در آن یاری دهد. باید بیاموزید که روابط خود را با دیگران بالاخص همکارانتان توسعه دهید تا به خوبی از فرصت‌هایتان استفاده نمایید. یک مشاوره پیشرفت شغلی خوب می‌تواند شما را در این مسیر به خوبی یاری دهد.

چه افرادی به مشاوره شغلی نیاز دارند؟

شاید از خودتان بپرسید که آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که در راه پیشرفت در کار خود نیاز به مشاوره دارید؟ طبیعتا مشاوره یک امر مثبت است که اغلب برای همه افراد برای پیشبرد کارها و تصمیم گیری بهتر در کارها توصیه می‌شود. با این حال ما به شما می‌گوییم که چه کسانی در مسیر پیشرفت شغلی خود نیاز به مشاوره شغلی دارند؟
اگر در مراحل اولیه انتخاب شغل هستید، اگر بعد از گذراندن مرخصی و یا حتی اخراج شدن، نیاز به ورود مجدد به کار دارید، مشاوره شغلی می‌تواند در این مسیر شما را یاری دهد و راهکارهای پیشرفت در کار جدید را به شما ارائه دهد. مسلما موفقیت و پیشرفت در هر شغلی، نکات مخصوص به خود را دارد و مشاوره با توجه به آن شغل و همچنین ارزیابی استعدادها و مهارت‌های شما می‌تواند شما را در این زمینه یاری دهد.
توجه داشته باشید که در این راه از افرادی مشاوره بگیرید که حرفه خاصی را دنبال کرده اند، چرا که انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هر فرد در زندگی خود انجام می‌دهد، این راه چندان دشوار را همه افراد باید بروند، به همین دلیل اهمیت مشاوره شغلی می‌تواند در اینجا بسیار پررنگ باشد و افراد به این سمت سوق دهد. پیش از آنکه در مورد ایجاد یک شغل دائمی تصمیم بگیرید، ابتدا راه‌های پیشرفت در کار را بررسی نموده و سپس با مشاوره پیشرفت شغلی صحبت کنید. در این صورت شما با یک برنامه دقیق پیش رفته و قطعا پیروز میدان خواهید بود.

ویژگی‌های یک مشاوره شغلی خوب

جستجوی یک مشاوره عالی ممکن است برای افراد دلهره آور باشد، اینکه بدانید به چه کسی به عنوان یک مشاور قوی اعتماد کنید نیز کمی سخت است. اما با دانستن ویژگی‌های یک مشاوره پیشرفت شغلی خوب می‌توانید به چنین فردی اعتماد نمایید:

  • برای اینکه یک مشاوره حرفه ای باشد باید دارای مدرک فوق لیسانی روانشناسی مشاوره، آموزش مشاوره، مشاوره توابخشی و یا مدارک مرتبط با آن باشد.
  • به دنبال فردی باشید که از تمام زمینه‌های شغلی و آینده‌های شغلی اطلاعات کامل و جامعی داشته باشد.
  • یک فرد متخصص باید منابع ارجاعی را فراهم کند تا بتوانید به آن‌ها تکیه کنید.
  • آن فرد باید نسبت به اعتبار و تجربه شغلی شما آگاه باشد و در زمینه پیشرفت‌های شغلی آموزش های لازم را دیده باشد.

دلایل عدم پیشرفت شغلی

بسیاری از افراد دلشان می‌خواد که در کارشان پیشرفت کنند و به جایگاهی که لیافت آن را دارند برسند اما به واقع هرگز برای رسیدن به آن تلاشی نمی‌کنند. آن‌ها اغلب منتظر می‌نشینند تا دیگران به جایگاه‌های مناسب برسند و حسرت بخورند. اگر تاکنون در شغل خود پیشرفت نداشتید باید علت آن را در مباحث زیر جستجو نمایید:

  • خواستن پاداش در قبال کاری که انجام نداده اید: بسیاری از افراد تنها با انجام دادن کارهای روزمره خود توقع پیشرفت دارند. آن‌ها بدون آنکه ذره ای خلاقیت و یا توانایی از خودشان نشان بدهند انتظار دارند که پاداشی به آن‌ها تعلق بگیرد. با انجام ندادن تلاش متفاوت نباید انتظار پیشرفت در زمینه‌های شغلی را داشت.
  • جلب نکردن حمایت افراد. برای اینکه در سازمان و یا شرکت به مراتب بالاتری دست یابید باید با افراد زیادی در ارتباط باشید و حمایت‌های آن‌ها را به نحوی دریافت کنید. تلاش فردی بدون یاری دیگران پیشرفتی را برای شما ایجاد نمی‌کند.
  • نشناختن فضای کاری. یکی دیگر از دلایل عدم پیشرفت افراد، نشناختن محیط کاری و یا همان فضای کاری خود است. برای اینکه بتوانید به ارتقای شغلی دست یابید لازم است که ویژگی‌های اخلاقی مدیران و رهبران ارشد خود را بشناسید و متناسب با آن‌ها عمل نمایید.
  • محدود کردن خود. یک علتی که افراد به به پیشرفت دست پیدا نمی‌کنند این است که خود را محدود به همان شرکت کرده و تصور می‌کنند که تنها باید بر دانش فعلی خودشان تمرکز کنند. در صورتی که در مشاوره پیشرفت شغلی به شما می‌گویند برای ارتقای شغلی باید همواره دانش و تخصص خود را افزایش داد.

نتیجه گیری:

اینکه از صمیم قلب خواهان پیشرفت شغلی می باشید بسیار مورد تحسین است اما شاید برای برخی این سوال مطرح شود که بعضی از افراد از ماندن در جایی که هستند خوشحالند و شاید برایشان سوال باشد که آیا داشتن این حس و حال باعث ایجاد مشکل در آنها می شود و ممکن است آنها را تنبل و بی انگیزه کند؟. پاسخ این سوال این است که خیر اصلا و ابدا، ممکن است شما در موقعیت های فعلیان حتی سخت تر از موقعیت های بالاتر کار کنید و زحمت بکشید.

کمتر است که با اولین برنامه‌ریزی پیشرفت در کار خود به موفقیت رسیده باشد! معمولاً افراد موفق بارها برنامه‌ی خود را تنظیم کرده‌اند تا در نهایت یک مسیر هموار برای پیشرفت خود ساخته‌اند. پس انتظار نداشته باشید برنامه‌ی ابتدایی شما یک برنامه‌ی کامل باشد. کاملگرایی را به کلی کنار بگذارید و به پیشرفت‌های بسیار کوچک خود هم احترام بگذرید. وقتی شما با برنامه‌ی فوق به پیش می‌روید، اولین و سخت‌ترین قدم‌های پیشرفت در کار را برداشته‌اید. مابقی مسیر، تنها با اصلاح و بازنگری تکمیل خواهد شد. پس به هیچ وجه به خود سخت نگیرید و تا رسیدن به هدف‌تان متوقف نشوید.

با این حال لازم است که بدانید عدم تمایل به پیشرفت شغلی لزوما به این معنی نیست که هرگز از کار فعلی خود خسته نخواهید شد.اما اگر این اتفاق هم برایتان  افتاد می توانید در سازمان و شرکتی که کار می کنید یک جابجایی شغلی دریافت کنید که شامل انتقال از یک موقعیت به موقعیت دیگر با وظایف مختلف اما یک سطح مسئولیت مشابه است.اما این نکته را هم بدانید که این نوع انتقال ها احتمالاً با افزایش حقوق همراه نخواهد بود. 

برخی از سوالات رایج

پیشرفت شغلی به چه معناست؟

پیشرفت شغلی یک روند ثابت است که تنها با داشتن یک برنامه منظم دستیابی به آن امکان پذیر است. دلیل اینکه بسیاری از افراد در پیشرفت شغلی مشکل دارند این است که در تصمیم گیریهای خود مردد هستند زیرا هدف نهایی مشخصی در ذهنشان ندارند.

چگونه در شغل خود پیشرفت کنیم؟

  1. به‌دست آوردن مهارت در شغل‌تان
  2. اضافه کاری داوطلبانه و به‌دست آوردن اعتبار
  3.  ارتباط خوب و موثر با کارفرما و مدیر مجموعه
  4.  ارتباط مناسب با همکاران‌تان
  5.  برنامه ریزی برای پیشرفت شغلی

چگونه در شغل آزاد پیشرفت کنیم؟

پیدا کردن یک مربی یا یک فرد با تجربه
کار ها و استعدادهای خود را ارزیابی کنید
برنامه ریزی داشته باشید
صنعت خود را بشناسید
تعیین اهداف



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 18 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست